Bra råkaffe kostar. Nu minskar importen till Sverige av kvalitetskaffe från länder som Kenya och Etiopien. Successivt får svenskarna sämre kaffe i koppen och vänjer sig vid en sämre kaffesmak. Samtidigt minskar kaffeböndernas intäkter och därmed deras möjlighet att skapa ett långsiktigt hållbart jordbruk.

Det är bakgrunden till de senaste veckornas skrämsel-nyheter om att kaffet blir sämre och håller på att ta slut. Statistik för första halvåret 2016 visar att Sverige har minskat importen rejält av kaffe från traditionellt högklassiga kaffeländer som exempelvis Kenya, Etiopien och Costa Rica.

-Detta är länder som anses producera den bästa kaffekvaliteten. Kaffet växer på hög höjd och det gör att bönorna mognar långsammare och får en nyansrik, fyllig smak. Däremot ökar importen av råkaffe från länder som Vietnam, Peru och Honduras som inte är kända för sin kvalitet. Där odlar man på större arealer och på lägre höjd vilket gör att kaffeplantan växer snabbare och inte hinner utveckla någon större smakrikedom, säger Douglas Jonhag, kaffeprofil och inköpschef på Sofiero Kafferosteri med över 35 års erfarenhet av global kaffehandel. Andelen kvalitetsbönor minskar alltså i de svenska kaffeblandningarna. Utan att vara medveten om det vänjer sig konsumenten successivt vid ett kaffe av lägre kvalitet. I Sverige, där kaffet är en nationaldryck och något av ett socialt smörjmedel, dricker vi 1000 koppar per person och år. Hur ska vi tänka kring vårt kaffe?

-Man får acceptera att gott kaffe kostar en slant. Kaffebönderna, ofta små familjejordbruk, måste få rimligt betalt och kunna driva en långsiktigt hållbar verksamhet. Vi på Sofiero Kafferosteri UTZ-certifierar till exempel vårt kaffevarumärke Cafégo. Det innebär att två kronor på varje kilo som köps i butiken används för att utveckla jordbruket och de sociala villkoren på kaffefarmen. Vi har valt att arbeta med UTZ som en kvalitetssäkring för att säkerställa att det kommer att finnas tillräckligt med bra kaffe även i framtiden.

-Genom UTZ är varenda böna i vår kaffeblandning spårbar. Det garanterar att vi inte tappar bort kvalitetsaspekten, avslutar Douglas Jonhag.
www.utz.org

Mer information
Douglas Jonhag, 070-549 44 70, douglas.jonhag@sofierokafferosteri.se

Sofiero Kafferosteri ligger bakom varumärket Cafégo som nu lanseras i svensk dagligvaruhandel. Allt kaffe är spårbart.